Weerzien met de kinderen - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu Weerzien met de kinderen - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu

Weerzien met de kinderen

Door: Sheila en Riekje

Blijf op de hoogte en volg Sheila en Riekje

07 Februari 2014 | Tanzania, Kigoma

Zondag 2 februari.
We hebben heerlijk uitgeslapen tot 7.30uur en voelen ons helemaal fit voor deze dag waarop we de Sisters en de kinderen gaan ontmoeten. Na het ontbijt ga ik saus voor de pasta maken. We hadden gisteren ook nog kans gezien om boodschappen te doen. En nu staat er een lekkere tomatensaus met heerlijke kruiden uit Turkije te pruttelen.
We hebben cadeautjes voor de Sisters meegebracht en die heben we op de tafel uit gestald .Van de tafel die er uitziet alsof we Sinterklaas gaan vieren maken we een foto. Daarna gaan we op weg naar het centrum waar we de Daladala willen nemen. .Bij het tankstation zien we opeens een grote groep geiten rondscharrelen bij de benzine pomp. Het is echt komisch, het geeft ons een heel andere kijk op het woord " bijtanken".
We kijken ook onze ogen uit bij de al de mensen met mooie gekleurde outfits die ons passeren. Glimmend roodsatijn met zwart of kanariegeel met hemelsblauw. Het staat allemaal even prachtig met zo,mooie donkere huid. Het is een feest om naar te kijken.
We nemen de daladala deze zit al bomvol , maar de buschauffeur vindt dat we er nog makelijk bijpassen. En als we uiteindelijk zitten blijkt er ook nog plaats te zijn voor een mevrouw met een enorme mand met vis!
Ze wurmt zich naast ons op de bank en Sheila hangt de rest van de tocht met haar neus boven de vis. We moeten grinneken en Ja , we voelen ons direct weer thuis, dit is de charme van reizen met de daladala!
Als we uitstappen stopt er een motortaxi en zwaait naar ons. Het blijkt de manager van het hotel te zijn waar in 2011 gelogeerd hebben . Het is een leuk weerzien , maar helaas blijkt dat hij ondanks de studie hotelmanagement nu geen baan meer heeft. Hij probeert nu met het vervoer van passagiers op de motor geld te verdienen.

Eerst gaan we naar Sister Daisy, Jo Marie en Margareth. Ze hebben lunch voor ons gemaakt , heerlijk en gezellig . Sister Margreth is sinds 3 maanden werkzaam als social werkster in Sanganigwa. Zij is een Tanzaniaanse en gaat ons helpen met o.a de gesprekken die we gaan voeren met de kinderen. Ze is heel aardig . We verheugen ons op de samenwerking met haar.
Op weg naar het andere convent komt Tokeo langs , hij komt ons even gedag zeggen en we spreken af , later bj hem op bezoek te gaan op zijn stageadres. Alles gaat goed met hem en we vertellen hem dat we heel trots op hem zijn . Het fijn hem terug te zien.
Als we bij andere Sisters aankomen wacht ons een warm welkom. Echt heel fijn ze zijn heel blij om ons te zien.
We zeggen dat we een verrassing hebben en dat ze even niet mogen kijken . Wij maken snel voor allemaal een tas met oa glazen nagelvijl ,zeepjes en een toilettasje met inhoud . De sisters vinden het geweldig . Daarna worden we onthaald met thee en heerlijke in de vorm van een hart. Ze zijn zeer geinteresseerd hoe he met onze familie is. We hebben een gezellig gesprekken met iedereen . Ze waarderen het zeer dat we een van deze dagen Caritas en Diocese op bezoek zullen gaan .

Dan gaan we samen met Sister Margreth op weg naar de kinderen. Ze rennen op ons af en knuffelen ons het is een hartverwarmend en emotioneel weerzien. Daarna worden we meegetroond om de veranderingen gade te slaan.
Dankzij en met Sister Margreth hebben de kinderen veel gedaan.
Het terrein ziet er keurig verzorgd uit en de hele moestuin is uitgebreid en heeft een metamorphose ondergaan !!! Alles ziet er zeer georganiseerd uit. De slaapzalen zijn keurig op geruimd en er is ook een schema met een taak verdeling. We hebben de kinderen geprezen om het resultaat wat ze hadden bereikt en ze waren heel trots dat wij het zo mooi vonden. De tijd vloog om en voor we het wisten moesten we al weer naar huis.
In de daladala kopen we alle eigen gemaakte koekjes van een jongetje.Hij is apetrots en voelt zich een echte zakeman!
En vervolgens gaat de zak tot groot vermak van de passagiers de bus rond ,het wordt een dolle boel. Omdat het al laat is als we in het centrum aankomen gaan we met de taxi terug naar Joy.
De taxi chaufeeur rijdt keurig en we zeggen Sovu dat we deze weken vaker van zijn diensten gebruik zullen maken.
Vol van alle indrukken en emoties gaan we slapen.

Lieve familie , vrienden college,s en sponsors dank voor jullie reacties op onze belevenissen.
We vinden het enig dat jullie reageren en voelen ons gesteund , dus blijf ons volgen en plaats jullie reacties.
liefs Sheila en Riekje

• 07 Februari 2014 - 23:47

Annemarie:

Lieve Riekje en Sheila,
    Het is altijd weer enig om al jullie belevenissen te lezen.Ik zie het ook helemaal voor me die zak met koekjes die de ronde doet.Hopelijk vertrekken wij de 18e.Ik heb jou Riekje ook een smsje gestuurd over het hoe en wat. tot gauw lezens weer liefs Annemarie

• 08 Februari 2014 - 00:30

Marijke Bakker:

Hoi Sheila en Riekje, wat leuk om weer jullie berichten te lezen. Ik hoop dat jullie weer wat jongelui kunnen helpen. Het blijft interessant om te lezen wat jullie allemaal beleven en meemaken. Veel succes daar. Lieve groet Marijke

• 09 Februari 2014 - 17:17

Yvonne:

Hoi Sheila en Riekje

wat geweldig wat jullie allemaal doen voor de kinderen , ik volg jullie verhaal dagelijks
    heerlijk om te lezen je weet waar je t voor doet als je die blije kinderen ziet!

groetjes yvonne

• 13 Februari 2014 - 07:11

Silvia:

goedemorgen lieve dames,

wat een mooi verhaal weer om dit te lezen doet je goed en vooral de vooruitgang
    toppie allemaal. liefs dikke kusss Silvia.