School bezoek en Hout opstapelen - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu School bezoek en Hout opstapelen - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu

School bezoek en Hout opstapelen

Door: Sheila en Riekje

Blijf op de hoogte en volg Sheila en Riekje

27 Februari 2014 | Tanzania, Kigoma

Dinsdag 18 Februari We in de bank bij Mr . N op bezoek om een aantal zaken af te handelen. Als we daarna theedrinken bij Sun City komen er 2 straatkinderen om geld vragen. Omdat straatkinderen gebruikt kunnen worden om actief te bedelen en daarna het geld moeten afstaan , geven we geen geld maar altijd eten aan kinderen . Als ze even later zitten te genieten van een lekkere maaltijd komt er nog een jongetje aan. Zijn hand is erg verminkt door brandwonden ,hij kijkt verlangend naar het eten.We laten hem uiteraard ook aan tafel aanschuiven. Het is droevig om te zien hoeveel straatkinderen er zijn . Ze lopen dag en nacht maar wat rond te scharrelen zonder uitzicht op een betere toekomst. Vreselijk. Daarna gaan we met de daladala naar Sanganigwa. Omdat we niet alle studieboeken hebben kunnen kopen bespreken we met de sisters hoe we aan de resterend schoolboeken moeten komen. Het blijkt dat ze uit Dar moeten komen ,wat wel 2 maanden in beslag kan nemen voor ze in Kigoma zijn. We vinden het jammer dat de kinderen bij het begin van het nieuwe schooljaar zolang geen boeken hebben . Opeens bedenken we dat Bosco morgen terug reist naar Dar en dat Bakari volgende week naar Dar gaat en de 27 e weer terug naar Kigoma komt. We besluiten om Bosco te vragen om de boeken te kopen en ze aan Bakari te overhandigen zodat hij ze terugreis mee kan nemen naar Kigoma! We gaan op bezoek bij de lagere school waar Tokeo stage loopt en vragen Bosco die het leuk vindt om te zien waar Tokeo werkt om ook te komen. Tokeo ontvangt ons bij de school en zijn mede student Thomas die we inmiddels ook goed kennen is er ook bij. Ze leiden ons rond door de klassen. De directeur komt ons begroeten en we houden een praatje in de klas. De kinderen vinden het leuk om Engels te spreken.We stellen vragen over geschiedenis het onderwerp waar ze straks een toets over hebben en wensen ze succes veel bij de toets. Bosco die inmiddels ook gearriveerd is looptook mee door de klassen. Tokeo en Thomas zeggen toe om , gedurende hun stageperiode , de kinderen van Sanganigwa in het weekend te komen helpen bij de studie. Ja , echt heel leuk om te zien dat gedreven docenten aan het worden zijn!! Bosco vertrekt morgen ochtend heel vroeg naar Dar en moet nog een aantal dingen regelen . We zeggen Bosco gedag en wensen hem een veilige reis naar Dar. We hebben volgende week 10 wachttijd bij terugvlucht en hebben dan ruim de tijd om echt afscheid van hem te nemen. In Sanganigwa is een enorme lading hout bezorgd en op het gras gedropt. Het hout moet nu in het houthok worden op geslagen. Sister Margreth heeft het project ter hand genomen en onder haar leiding gaan alle kinderen aan de slag.Het is een zware klus want de boomstammen zijn lang en loodzwaar en . Maar de kinderen gaan enthousiast aan de slag. Ze werken helemaal als paarden nu Sister hen heeft verteld dat ze na afloop van het zware werk door ons getracteerd worden op een flesje frisdrank, er wordt direct geapplaudiseerd!
Om 5 uur hebben we een afspraak met Mrs J. een gepensioneerde docent. We hebben haar 2 jaar geleden ontmoet. Zij heeft ons toen toegezegd zich na haar pensioenering te willen in zetten voor de kinderen van Sanganigwa. Ze vindt het erg leuk om ons terug te zien en is benieuwd wat we allemaal gedaan hebben. We vertellen haar van alles en ook de redden waarom we contact met haar hebben op genomen. Een van de kinderen die een tijdje in Sanganigwa heeft gewoond kan door omstandigheden nog niet lezen, schrijven of rekenen.Hij loopt nu met zijn ziel onder zijn armen in de buurt van Sanganigwa rond te scharrelen. Sheila en ik vinden het vreselijk . Hij is 16 en dus te oud om in een klas met kleine kinderen te zitten. Er is al geprobeerd om hem bijles tegeven , maar dat was geen succes omdat hij zich te veel voor de andere kinderen die die ook in Sanganigwa woonde schaamde als zij hem verbeterden .In overleg met sister Margreth hebben we contact op genomen om Mrs J. te vragen wat zij voor hem zou kunnen doen. Mrs J heeft doet een aantal voorstellen .Er wordt na overleg met Sister M. een afspraak voor een ontmoeting gemaakt. We hopen voor de jongen dat er een oplossing gevonden wordt. Het is een drukke dag geweest en we haasten ons naar huis want we hebben een afscheidsetentje gepland met de familie met wie we nu en maand samen in het huis in Joy in the Harvest hebben gewoond. In een heel leuk en schoon restaurantje, wat we onlangs hebben ontdekt, zitten we gezellig te praten over de leuke maand die we met hen hebben gehad .En we verheugen ons er op hen volgend jaar weer te zien. Want onze gastvrouw heeft al toegezegd om ons volgend jaar weer bij hen in huis in te plannen. Hartelij bedankt voor de brillen ,linnen, tasjes en petten ze hebben allemaal een goede bestemming gekregen ! Veel liefs voor jullie allemaal van Sheila en Riekje

• 02 Maart 2014 - 22:14

Dorina: