Twee zwaar gewichten op reis - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu Twee zwaar gewichten op reis - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu

Twee zwaar gewichten op reis

Door: Sheila en Riekje

Blijf op de hoogte en volg Sheila en Riekje

06 Februari 2014 | Tanzania, Kigoma

31 Januari 2014.
Als twee zwaargewichten van totaal 95 kg!!! zijn wij vrijdag aan onze 4 e reis naar Kigoma begonnen. Wij vliegen nu met Turkish Airlines via Istanbul naar Dar Es Salaam. De reis duurt 24 uur maar het scheelt 800 euro pp!!!Dus nemen we de ongemakken van deze reis graag voor lief. Gelukkig komen we zonder extra kosten voor het overgewicht door de controle.
In het vliegtuig zitten we naast vrouw die haar man gaat bezoeken in Ethiopie.
Hij werkt voortandarts zonder grenzen . We hadden leuke gesprekken met haar en voor we het wisten waren we in Istanbul.
Daar heeft Sheila kennis gemaakt met de massage stoel en ze heeft de behandeling al gillend en giechelend ondergaan. Ze was herboren na deze behandeling!!!Tijdens de vlucht van Istanbul naar Dar Es Salaam zaten we naast Jos hij organiseert reizen voor mensen die doof zijn.Maar het zijn ook gecombineerde reizen/ safari,s van horende en dove mensen.Hij vertelde ons hoe dat georganiseerd werd en hoe bijzonder deze reizen door alle deelnemers werden gevonden.
We hebben gegevens uitgewisseld en gaan contact met hem onderhouden.Jos heeft ons heel veel verteld en wil ook een keer naar Kigoma komen om de kinderen te bezoeken en de omgeving te verkennen
Je kunt informatie vinden op www.wesemanntravel.com.
We arriveerden om 3.30 uur in Dar en daar is het altijd een kunst om je visa te bemachtigen . Want ze verzamelen nl de paspoorten van alle passagiers tegelijk!!! En je staat dus doodsangsten uit dat je je paspoort kwijt raakt.Maar gelukkig ging alles goed en kregen we na 1,5 uur wachten onze paspoorten terug .Daarna konden we op zoek gaan naar onze bagage , want als de bagage arriveert wordt alles van de band gegooid en moet je proberen in die enorme hoop alles terug te vinden . Dat kostte veel tijd en die begon te dringen .
We hebben iemand aangesproken die ons kon helpen om de juiste chef te vinden bij Tanzania Air.En toen we alle bagage op de weegschaal hadden gelegd begonnen de onderhandelingen.Voor deze binnenlandse vlucht hadden we 55 kg te veel onze handbagage niet meegerekend !!
Na veel gesoebat kregen we reductie en kilo,s gratis.!!We waren heel erg blij want alle andere passagiers moesten tot de laatste gram betalen!We waren door al dit oponthoud maar net op tijd bij de gate.We ploften op gelucht in de stoel voor het laatste stukje van de reis.De lange tocht begon ons een beetje op te breken dus we konden niet wachten tot we in Kigoma waren.Zodra we het vliegtuig uit kwamen zagen we bij het hek Jusuf ,Shedrack , Daudi, Bernard al staan die ons zwaaiend op wachten en luid roepend ons verwelkomden.Lukindo de employe op het vliegveld kwam direct op ons af en regelde van alles voor ons . Dus we konden eerst naar de kinderen toe om ze te begroeten en daarna kregen we vooorrang om onze bagage als eerste uit te zoeken. We voelden ons zeer bevoorrecht!!
Daarna hebben we de kinderen nogmaals uitgebreid begroet , ze straalden alle maal van oor tot oor en wij hadden tranen in de ogen bij dit lieve welkom.Bernard was speciaal van Mwanza naar Kigoma gereisd om ons te zien.....12 uur in de bus!! Fantastisch dat hij dat heeft gedaan voor ons!!
Kigoma voelt nu inmiddels al zo vertrouwd , de geuren en kleuren we voelen ons echt thuis en voor Sheila was daar de super warmte waar ze zich zo op verheugd had!!
Claudy en Lowell hadden gezorgd dat we opgehaald werden echt fijn en de jongens konden ook mee rijden om ons te helpen .
Nadat we de koffers hadden uitgepakt zijn we naar het centrum gegaan en hebben gegeten en gesprekken gevoerd met Bernard , Shedrack en Jusuf en afspraken voorde komende dagen gemaakt.
Daarna was het alweer tijd voor Bernard om de terugreis te aanvaarden Maandag moest hij tentamens doen. Met een nieuwe stethoscoop en allerlei lekkers voor de terugreis hebben we hem uitgezwaaid en safari njeema gewenst en succes met de tentamens.
Vervolgens zijn we naar Agape gegaan , Shedrach volgt daar Engelse lessen.Onderweg bleek dat Jusuf en Shedrach woordenboeken nodig hadden. En we zijn dus allerlei winkels afgegaan om ze zo goedkoop mogelijk te bemachtigen. . De missie is goed geslaagd , ze waren dolblij. Daarna zijn we met hen gaan oefenen hoe je een woordenboek gebruikt.
Ze konden er geen genoeg van krijgen.
Toen zij vertrokken waren begon de lange reis met weig slaap ons op te breken. Na wat toast met kaas gegeten te hebben zijn we blij en opgelucht dat alles goed was gelopen heerlijk gaan slapen.

Lieve familie ,vrienden, collega,s en sponsors we zijn jullie heel erg dankbaar dat wij met jullie steun weer heel veel kunnen doen voor onze kinderen.
Heel veel liefs Sheila en Riekje

• 06 Februari 2014 - 22:28

Kees Berger:

Zo, de heenreis zit er weer op. Volgens mij vinden jullie het heerlijk om over alles en nog wat te 'onderhandelen'. En die hobby komt daar , zo te lezen, meer dan heel goed van pas.
    Doe daar maar lekker je ding en houd ons op de hoogte. Veel plezier en succes met alles wat jullie deze maand willen doen.
    Kees

• 06 Februari 2014 - 23:18

Marjo :

Hallo Riekje, wat leuk weer jullie belevenissen te lezen zo ben je thuis en zo ben je weer ver weg. Ik ben benieuwd naar jullie nieuwe verhalen. Ik wens jullie weer veel genoegen.
    Tot ziens maar weer.
    Marjo

• 07 Februari 2014 - 09:54

Rietje:

Hee Kanjers!

Vanuit Yalikavak wens ik jullie nu ook weer veel plezier bij deze weken.
    Met steun en hulp van het netwerk wat jullie opgebouwd hebben in de loop van de tijd, zal deze reis zeker weer bijdragen aan het het sukses ervan.
    Geniet van de liefde en samenhorigheid met iederéén daar,liefs Rietje.