Justin,s nieuwe familie en een zoektocht.. - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu Justin,s nieuwe familie en een zoektocht.. - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu

Justin,s nieuwe familie en een zoektocht..

Door: Sheila en Riekje

Blijf op de hoogte en volg Sheila en Riekje

22 Maart 2014 | Tanzania, Kigoma

Dinsdag 25 Februari
Gisterenavond hebben we nog allerlei dingen zoals een rugzak ,etui met inhoud , deo , tandpasta , tandenborstel, zeep , slippers en kleding voor Justin bij elkaar gezocht en er een echt feestpakket voor hem van gemaakt. Dit alles en een groot gedeelte van het natte wasgoed nemen we mee en rijden door naar de matrassenwinkel. Justin heeft nu hij bij de familie gaat wonen ook een matras , lakens en een deken nodig. We gaan bij Mr Aziz ,waar we in het verleden de 30 matrassen voor Sanganigwa hebben gekocht ,een matras kopen.Hoewel we wel de afmeting van het matras bij ons hebben is het nog een heel gedoe om de juiste maat te vinden want er zijn zoveel maten , breedten en diktes aanwezig. Mr Aziz geeft er een aan ons mee waarvan hij denkt dat het de juiste maat is en zegt : kijk eerst maar of het goed is en het betalen komt wel een keer.We zijn blij met deze oplossing.
Justin is al bij de Sisters aan gekomen en samen met Sister M. gaan we hem naar zijn nieuwe familie brengen. We worden hartelijk ontvangen door Mrs. J en haar man. Er volgt een gesprek waarin zij hun beslissing om Justin op tevangen nogmaals toelichten. En er worden duidelijke afspraken gemaakt hoe alles zal verlopen.Sister M. zal regelmatig op bezoek komen en contact onderhouden met de familie en Justin. Mrs Jane spreekt de wens uit dat Justin zich thuis mag voelen en het proces om te leren lezen en schrijven succesvol mag verlopen. Zij gaat Justin ook opgeven voor het volwassen onderwijs.En hoopt dat hij op die manier ook St 7 kan afronden. Justin pakt zijn feestpakket uit en is blij verheugd met alles wat er in zit. Zijn matras heeft ook de juiste maat dus dat is ook geregeld. Wij bedanken Mrs J. en haar man nogmaals heel hartelijk voor wat zij voor Justin willen doen , wensen Justin heel veel succes en nemen ontroerd afscheid van de familie en Justin
Op de terugweg vertelt Siuster M.dat de kinderen de hennetjes gisterenavond bij hen zijn komen ophalen en naar het kippenhok in Sanganigwa hebben gebracht. Wij zijn benieuwd om te zien of de Haan het naar zijn zin heeft met zijn Harem en lopen met de kinderen naar het hok.De Haan en kippen mogen nog niet vrij rondlopen ,dus gluren we naar binnen en tellen maar 3 dames in het hok!!! Dit tot grote schrik van de kinderen en Sister M ……….hoe is het mogelijk dat er 1 hennetje ontbreekt!!! Er komt een grote zoekachtie op gang het hele terrein wordt door de kinderen uitgekamd ……….maar het hennetje is nergens te vinden.Het is een mysterie! We besluiten eerst maar thee te gaan drinken bij de Sisters terwijl de kinderen nogmaals overal gaan zoeken.Sister M is ontdaan en kan niet echt genieten van de heerlijke cake die sister D. heeft gebakken. Plotseling wordt er op de poort geklopt en komt iemand het blijde nieuws vertellen het hennetje is gevonden!! De kinderen zijn dolblij !!We gaan allemaal mee om de wegloopster te aanschouwen.De buren hebben haar op hun erf gevonden .Wat blijkt ….ze heeft zich door een piepkleine opening in het hok naar buiten weten te wurmen ! We besluiten dat de Haan dan nu met zijn complete Harem naar buiten mag. Hij kraait heel luid en staat trots in de ingang om als hoofd van de Harem het eerst het hok te verlaten maar ………het ondeugende hennetje schiet onder zijn veren door en zij rent als eerste naar buiten. Maar dat pikt de Haan lettelijk en figuurlijk niet ,hij spurt het hok uit en grijpt haar in haar kippenekje om haar tot de orde te roepen.Je ziet hem denken ja , bij de eerste wegloopactie was ik machteloos maar……… nu zal mijn Haan Koning kraaien!! De kinderen kijken belangstellend toe en lachen als ze zijn actie zien. Ze weten nu zeker dat de kippen bij deze Haan de kans niet krijgen om weg te lopen. Bovendien wordt het openingetje in het hok direct dicht gemaakt. En vinden de kinderen ook het holletje waar het hennetje zich onderdoor heeft weten te wringen om bij de buren te komen.Ook dat wordt afgedicht.De zwart groen glanzende Haan stapt inmiddels trots met zijn dames tussen de bananenbomen en is alle commotie allang weer vergeten. Bij de kinderen is de wegloopactie wel het gesprek van de dag en ze gaan steeds kijken of de Harem nog compleet is. Wij voeren met een aantal kinderen nog afrondingsgesprekken en zetten de afspraken t.a.v hun opleiding met hen op een rij . Sister M neemt de honneurs verder waar en zal hen dit jaar begeleiden. We worden door de oudere jongens naar de bus gebracht en we praten na over deze bewogen dag .Iedereen voelt zich door de goede afloop van het mysterie weer “kiplekker” !!
Veel liefs voor jullie allemaal van Sheila en Riekje