Koksmessen en Kippen - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu Koksmessen en Kippen - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu

Koksmessen en Kippen

Door: Sheila en Riekje

Blijf op de hoogte en volg Sheila en Riekje

21 Maart 2014 | Tanzania, Kigoma

Maandag 24 Februari
We moeten vroeg in Sanganigwa zijn want er komt iemand om de gaatjes in het dak van de slaapzalen en diningroom te repareren.Hij heeft zaterdag het werk opgenomen en materiaal gekocht. Als we arriveren is het dak van de diningroom al gerepareerd En is de reparateur op het dak van de slaapzalen bezig om eerst de overhangende takken van een boom te kappen . Deze boom geeft veel keiharde zaden af die het dak kunnen beschadigen. We zijn blij om te zien dat er goed en grondig wordt gewerkt.Twee van de kinderen, die deze ochtend later school hebben ,vegen het dak schoon zodat er snel doorgewerkt kan worden.Ze laten ons ook zien dat gisteren meteen het kippenhok schoongemaakt is en dat de Haan al overgebracht is naar zijn frisse woning!
Hierna gaan we samen met Sister Margreth en Richard en Daudi naar de markt.We hebben een zeer gevarieerd boodschappenlijstje !! Het blijkt dat de jongens voor hun koksopleiding ook een groot koksmes nodig hebben. En we willen de resterende lakens en dekens ook aanschaffen. Bovendien heb ik gisteren besloten om voor de eenzame Haan 4 kippen te kopen!!. Het verhaal hierachter is dat ik zeker weet dat niet alleen de kinderen het geweldig zullen vinden .Maar dat Hennie het ook uiterst komisch zal vinden dat ik haar bijdrage voor mijn verjaardag hieraan zal besteden want ………..haar meisjes naam is Kip!! Eerst maar op lakenjacht , dat is nog een hele onderneming want we willen alleen maar katoenen lakens hebben. Onze hoop is gevestigd op een vriend van Ally waar we vorig jaar ook katoenen lakens hebben gekocht. En gelukkig is zij marktwinkel er nog.!! De vriend herkent ons en komt direct op ons afgelopen.We stellen Sister M aan hem voor het is belangrijk dat hij haar ook ook kent. Na veel zoeken en opmeten van de lakens slagen we er samen met sister Margreth in om 30 prima lakens te kopen. Ondertussen hebben Daudi en Richard bij de buurman ook nog beiden 2 lange handdoeken gevonden , want die bleken ze ook nog bij hun opleiding nodig te hebben. Deze handdoeken moeten ze, uit hygienisch oogpunt ,om hun hals dragen tijdens het koken.Daarna schaffen we de lange koksmessen voor Richard en Daudi aan. We voorzien ze maar meteen met watervaste stift van hun naam dan kunnen ze niet kwijtraken. Gewapend met zakken lakens en twee vervaarlijk uitziende messen gaan we op zoek naar kippen!!. Ja daar komt een probleem om de hoek kijken want……….. hoe kies je uit al die hokken de juiste 4 hennen voor onze Haan uit. Iedereen bemoeit zich ermee en we worden overladen met advies. Sister M lacht zich slap om al die drukte. Maar Richard blijkt er verstand van te hebben en kijkt o.a onder hun vleugels naar de slagpennen ?1? We kiezen 4 hennetjes uit. De marktkoop man bindt daana de poten van”de uitverkorenen” bij elkaar en geeft ze ons als een ‘veren handtasje”aan . Dus even later lopen Sheila en ik gewapend met een hennetje grinnekend over de markt!!! We bellen Sovu om ons bij de markt op te halen en leggen even later onze zeer gevarieerde aankopen in de achterbak. Bij de Sisters aangekomen bevrijden we snel onze hennetjes uit hun benauwde positie . Ze schudden hun veren wat op en mogen een dagje bijkomen op het terrein bij de Sisters.
Mrs J. is inmiddels gekomen voor het afrondende gesprek met Sister M en Justin. We zijn heel blij en ontroerd met de uitkomst van het gesprek : Mrs J en haar man hebben besloten om Justin in hun gezin op te nemen en Justin wil dit ook heel graag !!! Fantastisch !! We stellen sister Daisy op de hoogte die ook heel blij is met deze kans voor Justin. De kinderen komen uit school en we lezen en rekenen met hen. Sheila neemt de kans waar om samen met de kinderen op een van de schommels van de zon te genieten. Hierna gaan we naar Joy om het "wasproject" van de lakens en dekens in gang te zetten. We willen nu alles gewassen hebben want dan kunnen we de was morgen in Sanganigwa drogen.
Tot besluit van deze mooie dag nemen we Hal en Sue mee uit eten om hen te bedanken voor de fijne tijd die we met hen hebben gehad.
Allemaal veel liefs van Sheila en Riekje