Inschrijven en op" schoenen en broeken jacht" - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu Inschrijven en op" schoenen en broeken jacht" - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu

Inschrijven en op" schoenen en broeken jacht"

Door: Sheila en Riekje

Blijf op de hoogte en volg Sheila en Riekje

13 Februari 2014 | Tanzania, Kigoma

Donderdag 6 Februari
Hal en Sue hebben gelukkig goed geslapen en we gaan samen ontbijten. Heel gezellig. Na het ontbjt ga ik alvast Pastasaus maken want we zullen vanavond gezamelijk eten. Terwijl de pastasaus pruttelt werken we dossiers van de kinderen bij en doen we de administratie. Mr Mwenge komt langs om gedag te zeggen en we wisselen onze belevenissen uit. De tijd vliegt om en voor we het weten moeten we weg om op tijd bij de Veta te zijn. We hebben vooraf en bespreking met de jongens gepland om allerlei afspraken duidelijk te maken. We zien ze aan komen fietsen en ze zwaaien enthousiast. Ze zijn zo blij dat het is gelukt en stomverbaasd dat ze nu opeens wel naar de Veta kunnen gaan. Als alle afspraken duidelijk zijn gaan we een kamer binnen en worden ze aan bureautjes neergezet om allerlei formulieren in te vullen. Gelukkig is Bakari er om te helpen want het vergt heel veel energie , tijd en geduld om alles op de juiste manier in te vullen. Het is een hele klus voor de jongens en het zweet staat op hun voorhoofd . Af en toe komt iemand van de school kijken of alles goed gaat. Daarna worden er overall stempels op gezet . Sheila geeft haar mailadres en zij is nu de officiele contactpersoon en zal over de vorderingen op de hoogte worden gehouden. Als we daarna de betalingsbewijzen overhandigen is de officiele inschrijving een feit en kunnen we opgelucht ademhalen. Maar dan blijkt dat we nog lang niet klaar zijn want we krijgen een lijst mee met spullen die de jongens moeten kopen om aan de opleiding te mogen deelnemen . Dus de middag verloopt compleet anders dan gepland! De lessen zijn al begonnen en ze kunnen pas starten als ze alles hebben. Dit staat op de lijst: per persoon hebben ze het volgende nodig: 2 paar zwarte schoenen , 2 paar zwarte lange broeken, 1 pak kopieer papier, 2 stuks notie blokken. Pennen en potloden en een mathematicset. Helaas is er geen Bijenkorf of Hema!! Dus beginnen we onze speurtocht om alles te vinden wat op de lijst staat.
We haasten ons naar de schoenenverkoper .Deze heeft een stand naast het restaurant waar we regelmatig thee drinken. We hebben vaak met verbazing zitten kijken hoe deze meneer dagelijks bezig is met het wassen en poetsen van al de 2e hands schoenen en hoe hij ze ,in rijen en op kleur gesorteeerd, te drogen zet .De jongens gaan schoenen passen. Echt een hele klus omdat we ze er eerst van moeten overtuigen dat het stevige schoenen moeten zijn en ….. zij natuurlijk als eerste hun ogen hebben laten vallen op het betere soort elegante puntschoenen geschikt voor een trouwerij!!! Ook moeten we echt goed opletten dat ze de juiste maat kiezen want zij vinden al gauw dat de schoenen goed zitten. Na veel passen hebben we voor al de jongens twee paar schoenen!. Op naar het volgende project “ Broekenjacht” We gaan naar de markt . Nadat de verkoper heeft begrepen dat ze broeken voor de Veta nodig hebben geeft hij aan iedere jongen 2 broeken en denkt zo " klaar is Kees" ! De jongens bekijken de broeken houden ze voor zich en zeggen zo is het wel goed . Maar zo werkt het voor Riekje en Sheila natuurlijk niet . Dus moeten ze van ons achter de toonbank gaan staan om te passen. Dit alles onder grote belangstelling men trekt een stoeltje bij om alles gade te slaan, echt grappig! Dat de jongens de broeken gaan passen is maar goed ook . De verkoper heeft ze nl allemaal mannenmaat 36 gegeven . Aangezien ze alle drie superdun zijn glijden de broeken natuurlijk direct naar beneden. We geven ze maat 32 en vinden dat ze die moeten passen en dan gebeurt er iets grappigs .. .. ze vouwen de taille van de broek om hun nek en als dat past is het kennelijk hun maat!!! We besluiten dat ze toch weer moeten passen en we eindigen bij maat 30!! Al met al een hele onderneming, want zodra we een broek hebben die past moeten we hem direct merken anders heeft de verkoper hem al weer aan een van de andere jongens aan gereikt. Volkomen bezweet maar…………………. met broeken in de juiste maat verlaten we de markt !!! Nu nog voor ieder een pak kopieerpapier, 2 stuks notieblokken en een mathematic set. We lopen diverse winkels af en uiteindelijk hebben we alles wat ze nodig hebben om te kunnen starten, gekocht. Voor Shedrack en Daudi hebben we al een fiets gekocht maar Richard heeft nog geen fiets dus we laten hem de bus nemen . Als hij weg loopt vallen mij weer de schoenen op die hij draagt , ze zijn echt veel te groot. Wat blijkt………………….de jongens hebben alleen slippers en hebben voor hun bezoek aan de Veta ………schoenen van vrienden geleend om goed voor de dag te komen!!!! Zo werkt hun systeem klaar blijkelijk we kijken elkaar sprakeloos aan en zijn blij voor hen dat ze nu hun eigen schoenen hebben.
Lieve allemaal, het was weer een dag vol bijzondere belevenissen. Hartelijk bedankt voor julllie lieve en leuke reacties , we kijken er naar uit!!!! En inderdaad Kees het weer is helder genoeg om de overkant tezien.Het meer ziet er zeer aanlokkelijk uit maar gezien de barre conditie van de bootjes zullen wij niet snel besluiten om te gaan bootje varen!!!!
Liefs Sheila en Riekje

• 13 Februari 2014 - 13:21

Kees:

......en voor pootjebaden loeren er waarschijnlijk iets te veel bijtgrage grote of kleine tandjes onder het wateroppervlak ? Dus voor watersport is dit niet echt het oord van eerste keus !
    Nou, en, dus , jullie zijn op het land zo goed bezig & beredruk, dat je er waarschijnlijk niet eens de tijd voor had. Vele mooie zonsondergangen in die plas dan maar toegewenst vanuit een herfstig Nederland: wind, regen, temp af en toe in de dubbele cijfers boven nul ( is nog nooit voorgekomenin februari) en gisteren weer eens een bevinkje van 3,..... op de schaal van R. in Gr.
    Els Borst wordt zaterdag ter aarde besteld,maar er is nog steeds geen uitsluitsel over : ongeluk of misdrijf. Ziekenhuis heeft 25 miljoen te veel gedeclareerd (!!) en daarvoor zojuist 2,5 mlj. boete gekregen: of ze even 27,5 miljoen willen lappen (kan 'gewoon' uit de reservepot!!!, dus geen extra bezuinigingen nodig!!)
    Bedankt voor jullie verhalen, bij deze wat er hier zoal langs kwam.
    Veel succes daar en tot jullie volgende epistel.
    Groet,
    Kees

• 13 Februari 2014 - 14:32

Ylona Van Den Boogaard:

Hallo dames,
    Het regent hier medailles voor Nederland tijdens de olympische spelen, maar als ik het nu zo lees, verdienen jullie ook wel een goude plak.
    Wat zijn jullie goed bezig.
    Heel veel plezier verder en geniet (vooral van het warme weer)

Lieve groet,
    Ylona

• 13 Februari 2014 - 17:59

Hugo En Cathy:

Lieverds,

Wat zijn jullie weer bezig geweest.Het lijkt de Albert Cuypstraat in Amsterdam wel,daar staan mensen ook een beetje verscholen iets te passen,hi,hi.
    Wat betreft de boetes van het gesticht,wij weten wel waar die van betaald moeten worden niet Sheil !!!
    De eerstvolgende keer dat we wat nodig hebben roepen we gewoon RESERVE POT :-)).

Els Borst is inderdaad door een misdrijf om het leven gekomen,triest hoor !!.
    Verder zijn er een aantal erg gevaarlijke boefjes uit Engeland in Nederland op bezoek,de politie wil ze graag in de kraag vatten,foto's zijn op de televisie vertoont,gezellig hier.
    Meiden nog veel sterkte,plezier,ontroering en vindingrijkheid gewenst,
    Dikke kus Cathy

• 14 Februari 2014 - 14:57

Gerry:

Riekje wat ben je toch een s hat! Zelfs in Tanzania denk je aan ons. Ik was erg druk met familiezaken. Gelukkig allemaal leuk. Ja we zitten alweer geinstaleerd en meteen kwam er een kijker voor het huis. Dank voor je leuke verslagen, dan leef jd toch makkelijker mee. Mij lijkthet heel lastig om daar je dingen te regelen,maar het lukt ju.lie heel goed, zo te horen. CHAPEAU. Ik blijf je volgen liefs Gerry en Gerard