Huisje Shedrack en Jusuf en flossen met kokosnoten - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu Huisje Shedrack en Jusuf en flossen met kokosnoten - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu

Huisje Shedrack en Jusuf en flossen met kokosnoten

Door: Sheila en Riekje

Blijf op de hoogte en volg Sheila en Riekje

20 Maart 2014 | Tanzania, Kigoma

Zaterdag 22 Februari
Vandaag brengen we samen met B.een bezoek aan het “huisje” van Shedrack en Ysufu. Shedrack ontvangt ons , Ysufu is er niet want hij volgt extra lessen en is naar school. Het huisje , eigenlijk alleen een kamertje , ziet er netjes uit en georganiseerd uit. De jongens zijn heel blij met de bedden die we vorig jaar hebben laten maken. Zo hebben ze allebei een eigen plekje . Wij nemen allerlei zaken door , geven de schooltas , schriften en kleding die we voor hen hebben meegebracht en regelen dat er een goed slot aan de binnenkant van de deur zal worden gemaakt. We maken afspraken over de betaling van de huur en het eten en de Engelse lessen op Agape. Shedrack laat ons trots de eerste resultaten van zijn toetsen op de Veta zien. Heel goed zeker als je in aanmerking neemt dat hij 14 dagen later aan de opleiding is begonnen! Hij is zo blij en dankbaar dat hij naar de Veta kan gaan om een opoleiding te volgen . We zijn heel trots op hem en Shedrack glimt van oor tot oor. We vertellen hem dat er geregeld is dat hij op zaterdag in een garage kan meehelpen om praktijk ervaring op te doen. Hij is heel blij met het aanbod want hij wil graag veel leren.
Voor Yusufu willen we ook een fiets kopen .Want het huisje ligt erg afgelegen en zijn school is ver weg. Ysufu is dagelijks veel tijd kwijt met het heen en weer lopen. Ook is er geen elektriciteit en dus is de tijd dat er daglicht is en waarin hij kan studeren maar heel kort. Hij is erg gemotiveerd en we willen graag dat hij goede cijfers kan halen. B is al druk bezig om een geschikte fiets voor Yusufu te vinden. Het is een verrassing want Yusufu weet nergens van.
Shedrack is heel blij met de sportkleding en de voetbal die we hem en Ysufu namens LJSport aanbieden. Hij vraagt ons om LJSport hartelijk te bedanken . Allebei de jongens zijn dol op voetballen en super blij dat ze nu een eigen voetbal en sportkleding hebben. We hebben ook nog nieuwe lakens , dekens en zeep voor hen gekocht. Shedrack bedankt ons voor ons bezoek aan hun huisje en voor alles wat we voor hen doen . In Sanganigwa aangekomen blijkt dat Mhepe en zijn medestudenten van het Newmancollege, in het kader van hun sociale project samen met de kinderen ,bezig zijn om de slaapzalen , het terrein , de school en de diningroom een schoonmaakbeurt te geven . Er wordt prima samengewerkt en iedereen is enthousiast bezig . Na een paar uur ziet alles er weer helemaal super uit.Geweldig !! Daarna gaan de kinderen op weg naar Lake Tanganyika om de was te doen. Wij gaan met B. naar de sisters om tijdens de lunch kennis met hen te maken.Het is een goed en zinvol gesprek. Als de kinderen met de was terug gekomen leggen ze deze te drogen op het gras. Hierna mogen ze de kokosnoten die ze vanochtend uit de bomen hebben gehaald gaan open hakken. Omdat het een niet ongevaarlijke klus is om , met een vlijmscherp levensgroot mes, de harde gladde bast van de kokosnoot open te hakken nemen de oudste jongens deze taak voor hun rekening. We kijken vol belangstelling toe hoe alles in zijn werk gaat: eerst de harde buitenkant eraf hakken , daarna komt een pluizige, harige schil te voorschijn. De kinderen gaan deze schil tot onze verbazing met hun tanden te lijf, zo rukken en trekken ze de pluizige buitenkant van de noot af. Hoe zo “flosdraad” nodig………………dit is echt de ultieme manier om je gebit schoon te houden!!!! Daarna slaan ze een gaatje in de kokosnoot en laten de kokosmelk in hun mond lopen. Vervolgens wordt de kokosnoot in stukjes gehakt en de kokos lekker opgepeuzeld. We staan versteld hoe de kinderen dit allemaal doen en maken heel wat foto,s van het totale proces om de kokosnoot soldaat te maken!!!
Veel liefs van Sheila en Riekje