Aankomst in Kigoma en ontmoeting Fungamali - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu Aankomst in Kigoma en ontmoeting Fungamali - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu

Aankomst in Kigoma en ontmoeting Fungamali

Door: Sheila en Riekje

Blijf op de hoogte en volg Sheila en Riekje

10 November 2011 | Tanzania, Kigoma

Dag lieve familie en vrienden
Zondag vroeg op, met veel geluk ingecheckt,20 kg overgewicht.....en door onze charmes, niets betaald!!!!
Overstap in Mwanza,rond de middag arriveren we op vliegveld in Kigoma.
Achter de hekken zien we het ontvangst comitee al staan.Enorm hartelijke ontvangst,zowel door Sister Chrispus en Sister Joan Marie, en Sister Philimina van Caritas.Eindelijk kan ik ons Tanzaniaanze zoon in mijn armen sluiten.Wat een belevenis en fijn gevoel.
Koffers uitgeladen en door naar Sanganigwa B.
Overweldigd door het welkom voelden we ons gelijk thuis.
Kennismakings gesprek met Sister Chrispus en de co-ordinator van Sanganigwa, dhr Labuva.Daarna een rondleiding in het jongens huis,we zijn ontdaan over wat we zien.We weten wat ons te wachten staat, en gaan hier de komende dagen mee aan de slag.

Maandag ochtend 7 nov, zonder ontbijt gelijk naar Sanganigwa, met de overige kilos, kleding, haaknaalden, haakgaren, speelgoed enzv.Kennis gemaakt met Ali Kabba, voortaan Tom genoemd, en Mtetwa, former children of Sanganigwa, en nu zelfstandig ondernemers, carpenters.
Een bijzonder warme ontvangst in het klaslokaal, toegzongen door 50 kinderen, water came to the eyes.
Direct daarna naar het meisjes huis, daar in grote lijnen opgenomen wat er nodig is, en dat is wel veel, dus we hoeven ons deze dagen niet te vervelen.By the way, onze haak bijlessen van Gerry en Jolanda, kunnen we niet in praktijk brengen, want de wol wordt ons uit de handen genomen, en enkele minuten later is er een groot resultaat.Ze zijn met alles erg blij.Rond de middag kwamen Wouter en Marije aan. S,middags bespreking gehouden met Vader Gracian,om met elkaar af te stemmen.
Nuttige bijeenkomst.

Dinsdag 8 nov, hebben we besloten om de opdracht voor 3 tafels voor de dining area, te bestellen bij onze Tom en Mtetwa, ze gaan gelijk aan de slag.Ondertussen spelen met de kinderen, proberen we alle namen te onthouden, niet alleen van de 30 permanente bewoners van het boys house, maar ook de 120, kinderen, die dagelijks, van de surrouding area komen voor scholing en niet te vergeten , misschien de enige maaltijd die ze deze dag zullen krijgen.Ugali and beans.8 kinderen delen een grote schaal.Het eten wordt door de oudere jongens gemaakt op een houtvuur.
De kinderen vegen per groep de grond aan en andere wassen de schalen om.De sfeer is goed onder de kinderen, die verdeeld zijn in de leeftijd van 8-20.Velen zijn wees, en wonen al jaren daar.Er wordt ons verteld dat er zondag as een football match is, Riekje besluit om Henk, die niet van football houdt, de sponsor te laten zijn van FC Saganigwa Boys!!!!!!!

Woensdag 9 nov, gelijk naar Tom en Mtetwa,de vordering van de tafels gaat voorspoedig.
Eind van de dag , in de stromende regen,met het complete football team naar de markt, om de outfit aan te schaffen. Fungamali, heeft al het voorwerk verricht, naar grote tevredenheid. Onder grote belangstelling van do overige markt bezoekers worden schoenen , de meeste spelers kozen voor knal geel,gepast.Dit samen met een licht blauwe shirt en witte broek,is een mooie outfit.Blije gezichten overal.

Dit alles was niet mogelijk geweest, zonder Fungamali, hij is als een rots in de branding hier, een lieve en invoelende jongen, met een geweldige inborst en organisatie talent.
Hans we mogen trots op hem zijn .

Donderdag 9 nov zijn we getuigen van de voorbereidingen op het feast , gesponsord door de vader van Myrna, dat zaterdag as plaats vindt.De kinderen verheugen zich er enorm op. Er worden onder andere dans pasjes ingestudeerd en acrobatiek.
Sheila swingt vrolijk mee.

Inmiddels weten we de weg naar de bank, ze beginnen te zwaaien als ze ons zien. VIP,s!!!!!!!

Henk en Hans de cash machines raken oververhit!!!!!!!

Lieve vrienden en famillie, bedankt voor jullie leuke reacties, zonder jullie steun zou dit alles niet mogelijk zijn.
We hebben het geweldig hier!!!!!!!!
En by the way ( ondanks de Nederlandse vlag op onze blog )we zitten echt in Tanzania.
Wij, als digibeten, gaan proberen de juiste vlag te plaatsen.

liefs Riekje en Sheila.

• 10 November 2011 - 14:30

Wendy :

Lieve Riekje en Sheila,
    Fijn om te horen dat alles zo goed gaat en dat jullie zo hartelijk zijn ontvangen! Kerstmis lijkt daar vroeg te zijn gekomen voor de kinderen met al die mooie cadeautjes! Geniet van de rest van jullie verblijf daar. Veel liefs, Wendy en Jan xx

• 10 November 2011 - 15:12

Tony Geerlings TaiCh:

Lieve Sheila en Riekje,
    Wat doen jullie geweldig goed werk.
    Ben blij te lezen dat de reis zo goed is verlopen en dat de ontvangst allerhartelijkst is.
    Ook ben ik een beetje afgeleid trots op jullie verblijf in Tanzania. De Tanzaniaanse vlag is dan ook niet echt nodig. Heb een veilige thuisreis.
    Liefs van Tony e: gimborg@hotmail.com

• 10 November 2011 - 17:18

Hans Van Welzenis:

Lieve Sheila en Riekje,

Wat een mooi “feest” is het daar en wat geweldig voor de kinderen. Jullie moeten ogen en oren te kort komen. Al die indrukken. Ik weet dat nog wel toen Sheila en ik in Kenia waren. Mooi dat jullie zoveel goeds kunnen doen, maar eerlijk gezegd verwachte ik dat wel. En wat de “pot” betreft; het "schuldenplafond” kan iets opgetrokken worden” Doen wij lekker mee met de rest van Europa !!!! Doe Fungamali de hartelijke groeten van mij.

Om ook een beetje in de stemming te komen ga ik zo dadelijk “Kuifje in Afrika” lezen, zet ik “AFRICA” van de groep TOTO op en kijk ik vanavond naar “OUT OF AFRICA” met Meryl Streep en Robert Redford .

Liefs, Hans

P.S. TIMPJE – geen verbinding via GSM -niet naar Frankrijk geweest. ramp in de VAR. Dit weekend naar Engeland.

• 10 November 2011 - 19:02

Kees Berger:

Beste "ladies Stanley and Livingstone",
    IK houd het kort, want jullie hebben je tijd heel hard nodig voor het mooie werk dat jullie daar, zo te lezen met enorm veel plezier & inzet, doen. Dus let maar niet op ons hier en geniet met veel lach en af en toe een traan van alles wat jullie daar in die korte tijd kunnen en mogen doen voor die medemensjes. Toi, toi, toi!
    Kees Berger

• 11 November 2011 - 07:48

Jacqueline:

Wat een avontuur, wat een mooie ervaringen. Ik kan me voorstellen dat jullie het geregeld niet droog kunnen houden. Liefs!

• 11 November 2011 - 08:34

Monique Cecil Jannie:

Wat een mooi werk doen jullie daar en wat een indrukken.
    We blijven jullie volgen en wensen jullie nog een leuke tijd daar.
    We genieten van jullie belevenissen.

• 11 November 2011 - 09:06

Nicoline:

Wat zijn jullie goed bezig. Vast een geweldige ervaring om een hoop mensen blij te kunnen maken. Ga zo door!! Geniet ervan. Nicoline Fredrikze

• 11 November 2011 - 09:15

Marjo:

Lieve Riekje en Sheila,
    wat een leuk verslag ik kan mij het levendig voorstellen hoe het er aan toe gaat.
    Veel plezier met het werk en de kinderen.
    Lieve groetjes, Marjo

• 11 November 2011 - 11:42

Tobias En Kuuk:

Lieve mam en Sheila,

We vinden het heel leuk om jullie indrukwekkende verhalen te lezen en zo te horen hebben jullie al veel goeds verricht! Ook heel goed dat jullie een plaatselijke timmerman die tafels laten maken. Lukt het jullie misschien ook om wat foto's te plaatsen? We zijn heel benieuwd naar o.a. het voetbalteam!

Keep up the good work!

Dikke kus van Tobias en Kuuk

• 11 November 2011 - 14:40

Milou:

Hi Dames,

klinkt allemaal geweldig! Jullie zijn goed bezig hoor!!

Groetjes Milou

• 11 November 2011 - 16:20

Marja Nan:

Wat fantastisch wat jullie doen en wat een belevenis en leuk om te lezen wat jullie meemaken!!
    Groetjes Marja

• 13 November 2011 - 09:33

Annemiek:

Heerlijk om jullie verhalen te lezen en de avonturen die jullie meemaken. Volgens mij valt jullie 'digibeetheid' wel mee en maakt het niet zoveel uit welke vlag erbij staat.
    Heel veel plezier en geniet van elk byzonder moment. Tot snel in Nederland voor alle vehalen en de foto's.
    Gros bisou Annemiek

• 13 November 2011 - 11:29

Henny En Peter:

Wat geweldig wat jullie daar allemaal doen. Fijn voor jou Riekje dat je je adoptiekind Bosco hebt ontmoet. We kijken uit naar alle verhalen en natuurlijk de foto's van jullie verblijf daar. Nog een goed verblijf daar en behouden terugkeer. Liefs Peter en Henny

• 13 November 2011 - 21:23

Rietje/ Eindhoven:

13 nov. net gelezen net jullie reis verslag tot nu toe,wat een ervaring!!!
    Liefs Rietje

• 14 November 2011 - 12:06

Ylona Vd Boogaard:

Het blijft leuk om jullie reisverslagen te lezen. Geniet van alle indrukken en vooral van het zonnetje. Ik stond vanochtend al weer mijn ruiten te krabben. ha, ha. Dikke knuffel xxx

• 14 November 2011 - 22:18

Werner En Debbie:

Lieve ladies in Tanzania.
    Natuurlijk zitten jullie daar, wat een prachtig verslag en ben ook zeer benieuwd naar de beelden!
    Al die indrukken nemen ze jullie nooit meer af en je weet nu de situatie en waarom je het doet! Eigenlijk een soort micro-krediet en de locale economie is booming.
    Liefs en kom veilig terug.