Zondag 24 februari. Rustdag - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu Zondag 24 februari. Rustdag - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu

Zondag 24 februari. Rustdag

Door: Sheila en Riekje

Blijf op de hoogte en volg Sheila en Riekje

05 April 2013 | Tanzania, Kigoma

Zondag 24 februari Rustdag Vandaag kunnen we uitslapen , het plan was om naar Kaseke te gaan maar de tocht is gisteren vanwege de weersvoorspelling voor vandaag afgeblazen. Dus hebben we besloten dat het een echte Zondag dus Rustdag wordt. We ontbijten gezellig .Daarna lopen we naar centrum. Onderweg passeren we een aantal oude en slechtziende mensen. We geven ze water en wat geld. We zien dat het, vrij ongebruikelijk, bij de pinautomaat niet druk is . Dus dat scheelt een hoop tijd. Aan de overkant van de weg kopen we brood en water . Dat is voor 2 oude bedelaars die daar elke dag in de brandende zon zitten cg liggen. Ze hebben een lichamelijk handicap ,hun lichaam is ernstig misvormd. Ze moeten wel bedelen om aan de kost te komen. In het begin gaven we wat geld maar nu kopen we steeds eten en drinken voor hen. Ze grijpen onze hand en wijzen naar de hemel om ons te bedanken. We vinden het erg dat we maar we zo weinig voor hen kunnen doen. Op weg naar de markt komen we langs de fietsenmaker. Vorig jaar hebben we foto,s gemaakt en die willen we nu afgeven. De fietsen staan er,maar bij navraag blijkt dat hij even weg is. We zien wel een paar dames met kraampjes met groenten en fruit dus kopen we bij hen tomaten , komkommers en bananen voor de lunch. Een meisje mag van haar moeder met ons afrekenen en we tellen in het Swahili met haar mee. Dat vinden ze allemaal leuk en ze proberen ons een spoedcursus Swahili te geven door de woorden voor de diverse soorten groenten en fruit luidkeels voor ons op te noemen !! We lopen terug richting centrum en gaan op zoek naar een toilet. Dan blijkt dat we via de bewakers van de bank gebruik kunnen maken van een openbaar toilet. De bank is weliswaar zondags gesloten maar er zitten altijd bewakers voor de deur ivm de pinautomaat. Een zwaar bewapende bankemployé heeft de sleutel en loopt tot aan het toilet met ons mee!!!! Het is een keurig schoon toilet waar we dankbaar gebruik van maken. We hebben weer wat geleerd en zijn een zeer aparte ervaring rijker!!! We gaan naar huis en maken een lekkere lunch , dankzij Christina hebben we zelfs olijven!! Bakari van de computerschool heeft een computer voor ons achter gelaten en we gaan aan ons verhaal werken en het lukt deze keer om het zonder problemen te plaatsen!! We willen ook de kleding die we voor de kinderen hebben meegebracht alvast sorteren, dan kunnen we gedoseerd steeds wat meenemen. We hangen de was op .Er is wat wind en daardoor kunnen ook nog een poosje heerlijk in het zonnetje zitten. s, Avonds trakteren we ons zelf op een Chips Mayaji en raken aan de praat met een Syrische journalist die al 3 jaar rondtrekt en tijdens de reis in Uganda een weesmeisje geadopteerd heeft. Ook maken we kennis met een advocaat uit Duitsland die nu samen met een Tanzaniaanse jongen, sportprogramma,s met name voetbal voetbal voor wees en straatkinderen verzorgen en aan het verkennen zijn hoe ze dit in Kigoma kunnen ontwikkelen en uitdragen. Ze vertellen wat ze meemaken en wat de sport bij de kinderen teweeg brengt. De Tanzaniaanse jongen die het programma heeft ontwikkeld gaat het verder uitrollen. Het zijn allebei bevlogen mensen die heel veel voor de kinderen doen . Ze vertellen dat ze door een internationaal programma met elkaar hebben kennis gemaakt.
Wij vertellen hen over de kinderen in Sanganigwa en ze zijn zeer geïnteresseerd om hen te ontmoeten. We hopen dat in de toekomst onze kinderen ook met het programma kennis kunnen maken. De advocaat vertelt dat hij ivm zijn werk over een paar dagen weer naar Duitsland terugreist. We wisselen gegevens uit en beloven contact te zullen houden. Omdat we het allemaal jammer vinden dat we elkaar niet eerder hebben ontmoet maken we een afspraak voor een “afscheid en tot weer ziens”etentje. Thuis praten we na over alles wat we hebben gehoord. Het was een bijzondere Rustdag!