Tweede reis naar Kgoma - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu Tweede reis naar Kgoma - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu

Tweede reis naar Kgoma

Door: Sheila en Riekje

Blijf op de hoogte en volg Sheila en Riekje

08 Februari 2012 | Tanzania, Kigoma

Donderdag 2 februari.2012
Van uit een Siberisch koud Nederland beginnen we aan onze 2e reis naar Tanzania Kigoma.
Na een paar spannende weken of wij wel of niet zouden kunnen gaan ,ging onze reis toch door.
Weer hadden we heel veel koffers mee,en gelukkig geen problemen met het inchecken. Zelfs de microscoop mocht mee als handbaggage.Fantastische zitplaatsen wederom met dank aan Jacqueline Sajet van Sajet Specials.De tijd vliegt om ,want wij hebben een heel gezellige Duitse man naast ons zitten.Hij weet heel boeiend te vertellen over de tochten ,die hij organiseert om naar de top van de Kilimanjaro te wandelen.Xelfs zo dat Riekje ,met hoogtevrees op een krant, denkt ........... wie weet durf ik dat ook.
Bij aankomst in Dar Es Salaam, kregen we vriendelijke begeleiding en uitleg hoe we ons visum moesten aanvragen.
Van onze duitse vriend hadden we een visum aanvraag formulieren gekregen, welke we tijdens de vlucht hadden ingevuld. Mede hierdoor was de visum aanvraag een fluitje van een cent.
Luidkeels werden onze namen afgeroepen... Hendrika!!! Sheila !!.
Daarna ontvingen we ons betalings bewijs op een bruin boterham papiertje en een stempel.We waren toegelaten in Tanzania.
Tijdens het wachten hebben we kennis gemaakt met een familie die in Tazania hun educatieprogramma in Canada promoten .Studenten uit Tanzania kunnen hier gebruik van maken.
Misschien iets voor de oudere jongens uit Sanganigwa…..
Vrijdag 3 februari
Om 10 uur komt Bosco ons ophalen met de taxi. Het voelt gelijk weer vertrouwd met mr. Mwazo als taxi chauffeur.
We hebben nu tijd om, aan het strand van de Indische Oceaan ,te genieten van een heerlijke lunch en het prachtige uitzicht op de zee.We voeren uitgebreide gesprekken met Bosco over hoe het met hem gaat, over zijn studie en de komende examens die op 8 februari starten.
,s Avonds komen Bosco’s vienden naar ons toe en hebben we een heel gezellige avond om alvast Boscos vejaardag te vieren. We lachen veel , maken foto,s en leren steeds meer over de Tanzaniaanse cultuur. We nemen afscheid van Bosco en zetten alles klaar om morgen vroeg te kunnen vertrekken. Zaterdag 4 februari
We vertrekken vroeg naar het vliegveld ,want we moeten al onze koffers ,met kilo,s teveel aan gewicht, en de microscoop nog door de douane “ smeken”. Gelukkig lukt het ons,we zijn reuze blij.

We landen op Kigoma en worden hartelijk welkom geheten door onze vriend Tim.
Hij brengt ons naar de prachtige accomodatie die hij voor ons heeft gereserveerd. We weten zeker dat we hier een geweldige tijd zullen hebben.
We ontmoeten de eigenaren van het huis, bijzonder aardige mensen. Ze heten ons welkom met een heerlijke wortel cake.
Daarna brengt Tim Fungamali naar ons toe. Fungamali weet niet dat wij er zijn en hij kan zijn ogen niet geloven dat wij in Kigoma zijn. Hij is minuten lang sprakeloos.
Het weerzien is hartroerend.
Later bezoeken we ook Sanganigwa, waar alle kinderen op ons af komen rennen .
Het is enig om hen tezien.
Daarna gaan we op bezoek bij de zusters en zij zijn ook compleet verrast door onze komst.
Het wordt een vrolijk weer zien. We geven hen een donatie voor de nieuw te bouwen kerk.
Want we kunnen de dienst van de volgende morgen niet bijwonen. De dienst zal al om half zeven beginnen ….. net een beetje te vroeg voor ons!
Het was een enerverende dag en we slapen als rozen.
Zondag 5 februari. Op het terras genieten we s, morgens vroeg van het zonnetje. Daarna komen Tim en Barbara en hun 2 kinderen op bezoek. Barbara gelooft haar ogen niet als Sheila haar de microscoop overhandigd. Ze is dolblij. Dat was een grote wens van haar, nu kan ze de kinderen hier er les in geven.

Sharon hartelijk bedankt voor je moeite en wij bedanken ook de docent die de microscoop geschonken heeft.
Barbara ziet , nu zij de microscoop heeft mogelijkheden om malariatesten te kunnnen uitvoeren.
Een mooi project voor onze Hollandse investeerders Broadwing , Atos en Emdaplast.
Hartelijk dank voor jullie giften,deze zullen besteed worden om malaria te diagnostiseren.
Doordat de test hier nu ter plaatse gedaan kan worden kost het de mensen geen lange reistijden en bovendien worden de testen gratis verricht.

Later gaan we naar Sanganigwa en interviewen we de kinderen. Daarna laten ze ons trots hun nieuwe matrassen zien .
Ook zien we FC Sanganigwa weer in volle actie.
s,Avonds wonen we hun dagelijkse kerkelijke ceremonie bij.
Maandag 6 februari . We hebben buttons gekregen van Buttons. nl . We geven de kinderen de buttons met hun naam er op en we maken foto,s zodat we ze later nog kunnen herkennen.
Het foto,s maken wordt een heel festijn want iedereen wil direct zijn foto zien.Daarna gaan we met de kinderen het terrein op ruimen . Ze doen dit elke dag en zijn er trots op om te laten zien dat ze er zelfs een schema voor hebben gemaakt.
Ze vinden het leuk om hun Engels te oefenen en lezen ons voor.
S, Avonds eten met z,n vieren voor 4 euro in een lokaal tentje .

Dinsdag 7 februari.
Na onze bezigheden hebben we hebben een ontmoeting met Mother Superior en spreken over Sanganigwa.
We worden verwend met ananas en bananen.
Ook de andere zusters willen met ons praten .Het is een heel verhelderend gesprek
Onze bezigheden gedurende de dag zijn gelukkig in een rustiger tempo dan in november, want het is echt heel warm .
We bekijken bij daglicht het prachtig en degelijk gerepareerde dak. Dank zij de goede begeleiding van Tim is het reultaat perfect.
Hans namens alle jongens van Sanganigwa hartelijk bedankt!!! Ze slapen nu heerlijk droog .
Woensdag 8 februari .
Gelukkig het internet werkt weer , dus nu kunnen we onze verhalen verzenden.
Lieve vrienden en familie we zien jullie reacties graag te gemoet,
Veel liefs Sheila en Riekje

• 08 Februari 2012 - 15:02

Wendy & Jan:

Hello ladies, Wat fijn dat jullie zo'n mooie heenreis hebben gehad en dat alles daar zo goed gaat. Het is zo leuk en hartverwarmend om jullie verhalen te lezen. Trouwens Sheila, wij zijn zo blij dat het iets beter gaat met de gezondheid van Hans want jullie hebben een vreselijke tijd achter de rug! Riekje, Jan wil met jou de Kilimanjaro wel beklimmen want het is iets dat hij altijd heeft willen doen dus ga je je daar op voorbereiden!! Riekje, ook heel erg bedankt voor je lieve verjaardagskaart (dat je daar nog tijd voor had zeg!) Wij wensen jullie nog een heerlijk verblijf en we vinden het geweldig wat jullie daar allemaal doen voor de kinderen. Geniet er nog van!
    Veel liefs vanuit een snowy en icy Belgium, Wendy en Jan xx

• 08 Februari 2012 - 16:48

Cathy:

Lieve Dames

Wat heerlijk om te horen dat jullie behouden aangekomen zijn en dat iedereen zo blij is om jullie weer te zien,onthoud wel dat wij ook weer blij zijn als jullie weer gezond terugkeren naar Nederland.
    Sheil ik begrijp dat, door het smeken wat jullie hebben moeten doen om alles ter plekke te kunnen krijgen ,je geen brief van Nimrod hebt kunnen krijgen,jammer.
    Hier is de Elfstedentocht gesprek van de dag,ik vrees dat het wederom niet doorgaat,alhoewel het nog steeds stevig vriest.Gistermorgen bevroren mijn brillenglazen zelfs op de fiets.
    Lieverds ik wens jullie al het goede,geniet van alles wat je daar kunt doen.
    Lieve groeten en een dikke knuffel
    Cathy

• 09 Februari 2012 - 08:06

Coby:

Hallo Sheila en Riekje,

Wat leuk om jullie verhalen weer te lezen en geweldig dat het gelukt is om alle spullen weer mee te nemen! Ik kijk uit naar de volgende verhalen.
    xx

• 09 Februari 2012 - 11:31

Marijke Bakker:

Wat zal dat een verschil zijn geweest van ons koude kikkerlandje naar die hitte. Gisterochtend was het hiet -13 gr. Leuk om te lezen dat iedereen weer zo entousiast is om jullie te zien. Veel succes daar bij jullie werk.
    Groet
    Marijke

• 09 Februari 2012 - 13:16

Cecile En Jannie:

Goede middag Sheila en Riekje.
    Wat een mooie reis hebben jullie gehad.
    En wat fijn dat jullie daar zo welkom zijn.
    Erg leuk om alles te lezen.
    Gaan jullie maar lekker zwemmen, wij gaan zo weer schaatsen.. wat een verschil.
    Geniet nog maar lekker, hartelijke groeten van Cecile en Jannie

• 10 Februari 2012 - 09:49

Tobias:

Lieve Mam en Sheila,

Heel fijn om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben en dat het huis zo mooi en prettig is! Hoe gaat het met de waterpomp? Hebben de kinderen al enorme kuiten van het steppen (om te pompen)? Hebben jullie al een uitstapje naar het strand bij het meer gepland met de kinderen?

Dikke zoen,

Tobias

• 10 Februari 2012 - 16:09

Karl En ANNEMARIE:

LAieve Sheila en Riekje,
    Zelfs in Lampang zo'n 100 km. Ten zuiden van Changmai hebben we met genoegen jullie verhalen en belevenissen gelezen. Lekker weg te zijn nu het in Nederland zo zwaar vriest en sneeuwt. Boudewijn gaat half april voor een studie project naar Kaapstad en wil daar ook met witte haien zwemmen.QOok wij genieten volop en hebben weer een hoop gezien. Lieve mensen dank voor al jullie leuke verhalen kijken alweer uit naar de volgende. Liefs Karl en Annemarie

• 10 Februari 2012 - 22:09

John And Tricia Gray:

Hi Shelia,
    we are glad that you arrived safely and enjoy reading your blog...its great to get some insight into your time over there ...we get the impression that it can be very hot in contrast to our cold weather in scotland..it sounds like a wonderful life experience for all involved..keep up the good work

• 12 Februari 2012 - 11:26

Gerry:

wat een leuk verslag, ik had je vertrek even gemist Riekje, maar wat geweldig dat het door kon gaan. Zorg je wel goed voor jezelf, niet weer kilo's afvallen! Tot horens/ziens liefs gerry