Afscheid en Weerzien - Reisverslag uit Doorn, Nederland van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu Afscheid en Weerzien - Reisverslag uit Doorn, Nederland van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu

Afscheid en Weerzien

Door: Sheila en Riekje

Blijf op de hoogte en volg Sheila en Riekje

12 Februari 2013 | Nederland, Doorn

Vervolg van reisverslag Kigoma Tanzania 18 februari 2012

s,Avonds doen we de laatste in kopen voor de reis voor Fungamali.
Hij vertrekt morgenochtend om 5.00 uur , samen met Ido, naar Kampala.We bestellen een taxi voor morgen voor hem en hopen dat alles goed zal verlopen.Dan nemen we hartroerend afscheid van Fungamali en wensen hem een goede reis en heel veel succes . Hij zal ons bellen als hij in Kampala is aangekomen.
Sheila heeft het helemaal te kwaad! We praten thuis met een kopje thee nog na over deze bijzondere dag.

Zondag 19 februari
Tijdens ons verblijf in Tanzania mogen we logeren in een fantastisch huis op het terrein van Claudy en Lowell.
Vandaag wonen we een openlucht kerkdienst bij. Daar komen alle mensen die op het terrein werken bijeen.
Er wordt ons gevraagd om aan de aanwezigen te vertellen wat we in Tanzania doen. Daarna vragen ze ons allebei een stukje uit de bijbel te lezen en met hen te bidden. We bidden voor de aanwezigen,voor de kinderen van Sanganigwa en voor Claudy en Lowell . Zij zijn geweldige mensen die al 30 jaar in Tanzania werken en heel veel voor de kinderen en mensen in Kigoma doen.

Maandag 20 februari tot en met donderdag 24 februari .
We gaan naar het douanekantoor om een gesprek, over het teveel betaalde geld voor het paspoort van Fungamali, te voeren.
Twee Mzungu,s zet zoden aan de dijk!. Want nadat de directeur een gesprek met ons heeft gevoerd , worden er misverstanden uit de weggeruimd ,excuses aangeboden en krijgen we het geld terug. We krijgen zijn nummer en adviezen voor allerhande zaken betreffende reisdocumenten. We mogen hem altijd raadplegen . Eind goed al goed we hebben er een nieuwe vriend bij!
We gaan naar Tim om de vorderingen van zijn tradeschool te bekijken. Het is een mooi en groot terrein.
Er wordt heel hard gewerkt. Tim werkt met de lokale bevolking en iedereen wil graag bij hem aan de slag. Tim is een goede coach en stuurt iedereen aan. Hij stimuleert en motiveert de mensen. Hij is rechtvaardig en geeft mensen de kans .Maar is ook duidelijk want als iemand niet goed gemotiveerd werkt , stuurt hij de mensen weg en geeft anderen een kans.
We zijn heel blij dat Tim heeft toegezegd er voor” onze kinderen “te zijn en op hen te letten tijdens onze afwezigheid. Hij spreekt vloeiend Swahili heeft een goede band met onze kinderen , ze zijn dol op hem en vinden het fijn als hij trots op hen is. Hij kent Sister Chrispus en de andere sisters ,is ook regelmatig in Sanganigwa wezen kijken en heeft gezien hoe goed de kinderen bezig zijn geweest.
We voeren deze dagen de laatste gesprekken met Tim, zetten alles op een rij en maken afspraken hoe we gezamenlijk te werk zullen gaan.
De tradeschool van Tim is ook voor de toekomst van “onze kinderen” heel belangrijk.
Het biedt kinderen die, door omstandigheden niet voor het reguliere onderwijs in aanmerking komen , kansen om een vak te leren.
Dinsdag en woensdag vliegen voorbij met gesprekken en leuke dingen doen met de kinderen.
We zijn druk met afscheid nemen van iedereen , de laatste afspraken na te komen en om onze verdere plannen voor de kinderen op een rij te zetten.
Dan komt het moment dat we echt afscheid moeten nemen. Tim en een aantal kinderen brengen ons naar het vliegveld. We nemen ontroerd afscheid en worden weer uitbundig uitgezwaaid.
Het valt ons zwaar ,maar we weten dat we terug zullen komen.
Tijdens de tussenstop van een paar uur in Mwanza hebben we de gelegenheid om Anthon te zien . Het is heel fijn om hem weer te zien en gezellig om met hem aan Lake Victoria te lunchen en te horen hoe het met hem gaat.
Daarna vliegen we door via Dar Es Salaam naar Amsterdam. s,Morgens vroeg arriveren we en zijn we blij en verheugd dat we onze mannen weer in de armen te kunnen sluiten.

12 februari 2013
Weerbarstige tassen en weerzien.

Nog maar heel even hebben Sheila en ik de mogelijkheid om toch nog wat in de al overvolle tassen te stoppen. Want wij vertrekken in de ochtend van 14 februari voor de 3e keer naar Kigoma in Tanzania om “onze kinderen” te bezoeken.
We verheugen ons er op om 15 februari Bosco in Dar es Salaam te ontmoeten. Die dag gaan wij met Bosco naar het College waar hij nu studeert , hij zal ons een rondleiding geven. En hij heeft ook een bezoek bij de directeur voor ons gepland.
Daarna zal Bosco ons laten zien waar hij tegenwoordig woont. s,Avonds zullen wij zijn vrienden ontmoeten.

Zaterdag 16 februari heel vroeg reizen we door en tijdens de tussen stop in Mwanza hebben we afgesproken om Bernard te ontmoeten.
Hij wordt door Myrna gesponsord en studeert in Mwanza. Daarna reizen we door naar Kigoma en zullen we onze kinderen in het kindertehuis weerzien. Wij zijn heel benieuwd om te horen hoe het met hen gaat.

Lieve familie , vrienden en sponsors dank voor jullie enthousiasme en steun om “onze kinderen” de kans op onderwijs te geven. Zij zullen hierdoor een zelfstandig bestaan op kunnen bouwen.

Liefs Sheila en Riekje

• 12 Februari 2013 - 19:32

Cathy:

Lieve Sheila en Riekje,
    Ik wens jullie wederom een hele mooie reis.Doe voorzichtig en kom behouden weer terug.
    Geniet van "jullie"kinderen .

Dikke kus Cathy

• 13 Februari 2013 - 12:16

To En Bren :

Lieve Riekje en Sheila,

Heeeeeel veeel plezier in Kigoma! We zijn benieuwd naar alles wat jullie daar mee gaan maken :)!

Geniet van deze mooie reis!

Dikke kus To en Bren

• 14 Februari 2013 - 00:08

Arie Riem:

Hallo Sheila en Riekje,
    wow, morgen is het zover en vertrekken jullie!
    wat is dan weer plots echt zover.
    ik heb het nog niet geregeld, maar neem graag "mee" dat ik ook een vaste maandelijkse tientjes-lid ondersteuner wil zijn vanaf 01-01-2013; kun je wellicht vast een bestemming voor maken de komende dagen..?
    have a good safe fun journey!
    gr. Arie

• 14 Februari 2013 - 14:54

Jojan:

Hoi lieve Sheil en natuurlijk ook Riekje,
    Ik wil jullie een hele mooie, leuke en veilige reis toewensen!
    Veel plezier en geniet van al het moois wat je tegen komt.
    Dikke X en knuf.

• 14 Februari 2013 - 16:12

Hans:

Lieve Sheila en Riekje,

Hier zie ik de sneeuw vallen. Jullie op weg naar de warmte, dus ook die van de kinderen. Letterlijk en figuurlijk een "wereld" van verschil. Ik weet dat jullie goed beslagen ten ijs komen. De organisatie is perfect geweest. Er is volop gezaaid en verdienen jullie het om te oogsten. Al het goede gewenst.

Liefs, Hans

• 15 Februari 2013 - 16:00

Jojan:

Hallo reizigers,

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen!
    Sheila, vandaag de dierenarts op bezoek gehad en die was erg blij! :-)
    Heel veel plezier op jullie reisavontuur.
    Dikke X,
    Jojan.

• 17 Februari 2013 - 19:21

Sylvia Schets:

Wat fijn om te horen dat jullie na een lange reis weer goed zijn aangekomen en ben heel erg benieuwd hoe het gaat nu me onze Issaya...had je een foto van ons meegegeven die wel al een paar jaartjes oud is maar kon niet anders vinden want tegenwoordig gaat alles digitaal. Maar dan heeft Issaya een idee hoe zijn adoptie ouders eruit zien toch?
    Heel heel veel succes met al jullie goede werk daar!
    Zorg goed voor elkaar.
    Liefs
    Sylvia en Albert

• 18 Februari 2013 - 12:19

Wendy En Jan:

Lieve Riekje en Sheila,
    Wij vinden het ook heel fijn om te horen dat jullie goed zijn aangekomen en we hopen dat alles gaat zoals jullie het gepland hebben, en dat jullie daar ook veel plezier beleven. Wij kijken uit naar alle reisverslagen.

Groetjes van Wendy en Jan uit Bels.
    p.s. Riekje, dank je wel voor je lieve verjaardagskaart!

• 18 Februari 2013 - 19:11

Marijke:

Hallo Sheila en Riekje,
    Fijn dat jullie weer goed aangekomen zijn. Ben weer heel benieuwd naar jullie reisverhalen. Ook natuurlijk naar de foto's die jullie zeker zullen maken. Veel plezier en succes.
    Groetjes
    Marijke