Newman, Carmelschool,Mooringa en zingen bij de mis - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu Newman, Carmelschool,Mooringa en zingen bij de mis - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Sheila en Riekje - WaarBenJij.nu

Newman, Carmelschool,Mooringa en zingen bij de mis

Door: Sheila en Riekje

Blijf op de hoogte en volg Sheila en Riekje

10 Maart 2014 | Tanzania, Kigoma

Donderdag 20 Februari .We gaan samen met Sister M. naar Newmancollege om Mpehe te bezoeken. Mpehe ontvangt ons en brengt ons bij de directeur.Hij geeft Mphehe een compliment en zegt dat hij een goede student is. Daarna geeft de directeur ons informatie , een rondleiding en vertelt over de structuur van de opleiding. Dit is de vervolgopleiding na Form 4.De klassen zijn niet groot 22 ll per klas. Het niveau is hoog en de school staat zeer goed aangeschreven.Ook nemen alle studenten deel aan sociale projecten.De school ligt op een prachtig terrein , alles ziet er netjes en goed georganiseerd uit. Ze zijn selfsupporting , ze hebben koeien ,geiten ,varkens en kippen . Er wordt o.a mais ,zoete aardappelen , bananen en casave verbouwd. De studenten moeten het terrein zelf onderhouden. Er is zelfs een ziekenboeg zodat ,studenten die ziek zijn geisoleerd kunnen worden van de medestudenten ,daar verpleegd kunnen worden. Sister M. en wij zijn heel enthousiast over deze school en hopen dat tzt een aantal van onze jongens daar Form 5 en 6 kunnen doen.Wij nemen afscheid van de directeur , die toezegt contact te zullen houden met Sister.M en wisselen email gegevens uit. Mphehe brengt ons weg en vertelt ons heel blij en dankbaar te zijn dat hij deze opleiding mag volgen. DeCarmeliter sisters runnen hun eigen Carmel school , bestaande uit een kleuterschool en lagere school. Voorgaande jaren is het er niet van gekomen om de scholen te bezoeken. Maar vandaag is het dan zo ver. Bij onze aankomst stroomt de school net leeg . Het is net een bijenkorf . We veroorzaken een vrolijke opstopping omdat de leerlingen het leuk vinden om ons in het Engels te begroeten en een hand willen geven! Gelukkig leiden 2 docenten leiden het verkeer in goede banen en kunnen we het schoolplein betreden. Eerst gaan we op bezoek bij Sister S die de directeur is van de Carmel kleuterschool. Op deze school zitten 650 leerlingen .Sister S vindt het erg leuk dat wij er zijn en geeft ons informatie over het schoolsysteem.Zij is een directeur en docent in hart en nieren en trots op het resultaat van de leerlingen van de kleuterschool. Daarna gaan we naar de lagere school , de directeur sister S leidt ons rond er zitten 750 leerlingen op deze school . Beide Carmelscholen staan hoog aangeschreven zeker omdat het onderwijs vanaf de kleuterschool in het Engels wordt gegeven .De lagers school wordt te klein en wordt uitgebreid, de nieuwbouw is in volle gang. Alles ziet er goed georganiseerd en netjes uit. Op een groot bord staan de resultaten van de school ivm andere scholen . De Carmelschool komt als beste uit de bus. We feliciteren de directeur met dit mooie resultaat.Terug in Sanganigwa wonen we de voorbereidingen op de mis van vanavond bij. De kinderen zitten buiten in een kring . Sister M. leidt de zangdienst en een aantal kinderen begeleidt de zang met de trommel.Ze hebben allemaal prachtige stemmen en zingen , vol overgave en met stralende gezichten, de teksten.De tranen van ontroering staan ons in de ogen. Het is ongelofelijk zodra er 1 noot klinkt vallen ze allemaal in en klinkt het prachtig!.De kinderen zonder trommel hebben een takje en trommelen mee op de houtenbank waar ze op zitten. Alles swingt en beweegt aan de kinderen. Ze hebben de tekst voor ons op geschreven en we zingen met hen mee het is een fantastische ervaring om dit zingen in de openlucht met hen te mogen delen. John en Margreet hebben ons vorig jaar zaden van de Mooringa boom gegeven , deze zijn nu uitgezet maar doordat het echte regenseizoen nog niet begonnen is zijn ze nog heel klein.Ik wil nog graag voor John en Margreet een foto maken van een volgroeide Mooringa boom, deze staat in de tuin bij het andere convent . Als we daarna toe lopen begint de lucht plotseling te betrekken en ziet er zeer dreigend uit . We maken een praatje met de koks die buiten op een vuur een feestmaaltijd aan het bereiden zijn. De Sisters willen ons en de kinderen hierop trakteren na de bijzondere mis van deze avond. We zijn net op tijd om foto,s te maken van de in bloei staande boom als het onweer losbarst en vlakbij ons opeens de bliksem in een boom inslaat!! Wij verbleken van schrik en prijzen ons gelukkig dat er niets ernstigs is gebeurd. Na de thee gaan we in huis van de sisters naar een soort mini kerkje waar de mis gehouden zal worden. De kinderen komen ,in de shirts en broeken die ze speciaal voor deze gelegenheden bewaren, een voor een binnen. Als de Father die de dienst leidt ook gearriveerd is begint de mis. Het resultaat van de generale repetitie van vanmiddag is nu te horen. De mis is mooi, de trommelaars doen het geweldig en de stemmen van de kinderen klinken prachtig in dit kleine kerkje, heel ontroerend !De sisters en de kinderen zijn blij en trots dat wij nu ook kunnen meezingen. Daarna gaan we in optocht naar het andere convent van de Sisters. Daar worden we verwelkomd er staat een tafel ,met daarop heerlijk eten uitgestald. De kinderen nemen plaats op de stoelen die in een grote kring zijn gezet. Eerst zingen ze een welkomst lied en voeren een leuke dans op waar we allemaal aan mee doen. Daarna bidden we en dan brengen de Sisters de kinderen een feestmaal,ze krijgen een groot bord met rijst , kip en rundvlees en……………..een flesje frisdrank.Dat maakt het feest helemaal compleet!! Heel schattig ……..de e sisters hebben voor ons een vegetarisch maaltijd gemaakt zodat wij ook aan het feestmaal deel kunnen nemen. Het is een heel bijzondere ervaring om gezamelijk met alle sisters en kinderen dit feest te kunnen vieren. Het geeft heel mooi het gevoel weer dat we deze maand ervaren ……. Pamoja = samen met elkaar verbonden zijn en een familie met elkaar te vormen!! Prachtig om mee te maken . Wij zijn heel dankbaar Veel liefs van Sheila en Riekje